Annonce

Du kender sikkert det, når man rejser sig op, efter at have siddet ned i noget tid, og man så bliver lidt svimmel. Dette er typisk et tegn på mangel af næringsstoffet, jern.

Vores kroppe har nemlig brug for næringsstofer, nogle mere end andre, og dette indtager vi typisk ved hjælp af vores kost eller med kosttilskud, i form af vitaminpiller, mineraler og lign. Her vil der blive gennemgået, hvordan du kan inddrage nærringsstoffer i din hverdag, og hvorvidt man man egentlig har brug for alle vitaminer og andre nærringsstofer ift. sit helbred.

Hvordan du kan inddrage næringsstoffer i din hverdag

Magnesium og B-vitaminer finder man meget af i f.eks fuldkornsprodukter, som franskbrød, rugbrød eller pasta i alle former. Derudover findes der mange andre nærringsstoffer, som f.eks protein.

Protein er netop vigtigt for vores muskelmasse, og for at vedligeholde denne – mange, som styrketræner tager proteintilskud i form af pulver eller kapsler. Mælkeprodukter, kød, fisk og æg er alt sammen rig på proteiner. Dette bruger mange mennesker som regel til morgenmaden – men hvis man er vegetar eller veganer, kan det dog være en hjælp med et protein tilskud eller B12 tilsskud, da dette kun indgår i animalske produkter.

Visse vitaminer kan være vigtigere end andre

Som tidligere nævnt, så indgår der faktisk masser af nærringsstoffer i det mad, som vi indtager, så et kosttilsskud er måske ikke ligeså nødvendigt for en sund og rask person, men mere essentielt for en person med mangel på visse vitaminer og mineraler.

Dog er der visse tilskud som kan være nødvendigt for de fleste mennesker. Dette kan f.eks være et vitamin D tilskud. I vinterhalvåret er det vigtigt med en masse D-vitamin, da solens stråler ikke er ligeså stærkere, end om sommeren, så derfor kan du hjælpe din hud med at danne vitamin D, ved hjælp af et kosttilskud.