Tidligere i dag kunne Odense Boldklub præsentere deres nye strategi som beskriver mål og retningslinjer for udviklingen af klubben i de kommende fem år. Et led i denne strategi er, at de ønsker, at Odense Boldklub gør odenseanerne og fynboerne stolte. De har præsenteret en plan hvor fælleskab er mere end tre point – der er også store ønsker om at være en del af Mesterskabspillet, og samtidig skabe et godt spring fra Akademiet til førsteholdet.

Odense Boldklub vil gøre odenseanerne stolte: fremlægger ny strategi frem til 2026
Foto: Odense Boldklubs Facebookside

Den nye strategi

Når vi har benchmarket os med vores konkurrenter, er det tydeligt, at vi gennem de sidste fem år har underpræsteret i forhold til vores budget og målsætning. Vi har ikke været dygtige nok, men gennem den nye strategi skal vi forbedre os på flere parametre, så vi skaber et OB, der er bedre i morgen, end det var i går” udtaler bestyrelsesformand i Odense Sport & Event Niels Thorborg.

De parametre hvor klubben skal forbedre sig bliver præsenteret som spillestil, akademi, fans, sponsorer og digitalisering.

  • Spillestilen omfatter i særdeleshed en tydelig og ensartet spillestil mellem førsteholdet og Akademiet. Dette sker blandt andet ved at der skal være tydelighed inkorporeret i alle spillets faser og træningskoncepter således at der er genkendelighed på begge hold.
  • Akademidelen indebærer ønsket om et stærkt samarbejde med Fyns øvrige hold således at der kan tiltrækkes dygtige talenter til Akademiet.
  • De ønsker derudover også at være de førende indenfor fan involvering, og samarbejde til deres fans således at det fundamentale er fælleskabet.
  • I forhold til sponsorer ønsker de at udbyde Fyns fortrukne sponsornetværk gennem blandt andet nærvær og oplevelser.
  • Hele fundamentet for alt dette er digitalisering i den forståelse at klubbens strategi og fremtid er øget digitalisering. Uanset hvad er der tale om skal udviklingen understøttes af denne øgede digitalisering.
Odense Boldklub vil gøre odenseanerne stolte: fremlægger ny strategi frem til 2026
Foto: Odense Boldbklubs Facebookside 

Sportslige- og kommercielle målsætninger

I de sportslige målsætninger har klubben til formål at være en fast del af Mesterskabspillet, spille europæisk fodbold inden for de kommende fem år samt kvalificere sig til pokalfinalen inden for de kommende fem år. Derudover er målet at førsteholdstruppen skal bestå af minimum 30 % Akademi spillere/egne talenter, og de skal have minimum 25 % af den samlede spilletid. Trupsammensætningen skal desuden indeholde 4-6 spillere under 21 år.

De kommercielle målsætninger lyder på at klubben ønsker at være top-5 klub på antallet af tilskuere på hjemmebane og udebane. Derudover ønsker de at have minimum én sæson med 10.000 tilskuere i gennemsnit på hjemmebane i løbet af strategiens periode.

Derudover ønsker klubben at vækste minimum tre nationale, kommercielle partnerskaber samt vækste sponsorindtægten med 10 millioner kroner i strategiens periode.

Odense Boldklub vil gøre odenseanerne stolte: fremlægger ny strategi frem til 2026
Foto: Odense Boldklubs Facebookside

En bæredygtig klub

Udover strategiplanen ønsker klubben at blive endnu mere bæredygtig. Dette skal ske med et fokus på økonomien og dens langsigtede mål, det sociale ansvar samt miljøet med fokus på at begrænse ressourceforbruget mest muligt.